30.10.2011

Ravioli med kongekrabbe og ricotta

En nydelig pastarett som kan lages uten pastamaskin. Passer som forrett eller hovedrett.





Til 4 personer trenger du
300 g pastamel type 00 eller hvetemel
1 ss salt
3 egg, sammenpisket
70 g smør smeltet


Fyll
175 g kongekrabbekjøtt
175 g ricotta
finrevet skall av 1 sitron
en klype tørkede chilliflak
2 ss hakket bladpersille
salt
pepper





Fremgangsmåte
Sikt mel og salt på en arbeidsflate. Lag en fordypning i midten og tilsett sammenpiskede egg. Rør alt sammen med en gaffel. Elt i 5 min. Pakk deigen inn i plastfolie og la den hvile i 20 min.


Lag fyllet ved å røre sammen krabbekjøtt, ricotta, sitronskall, chilliflak og persille. krydre med salt og pepper.


Kjevle deigen (evt. pastamaskin) til den er ca 3 mm tykk. Skjær den i 6 cm kvadrater. Legg en skje med fyll i midten på halvparten av kvadratene. Pensle kantene med vann og press resten av kvadratene over som et lokk. Pass på at de er godt forseglet. Kokes i lettsaltet vann i ca 3 min. La de ha litt tyggemotstand (al dente). La vannet renne av. Legges pent på tallerken med smeltet smør og pepperdryss over.

2 kommentarer:

  1. Hei.

    Denne har jeg lyst til å prøve meg på, men har du brukt kokt eller rå krabbe? Digg matblogg du har, følger med den hver dag:-)

    mvh Elisabeth

    SvarSlett
  2. Hei Elisabeth! Det var et godt spørsmål. Jeg brukte kokt krabbe. Herlig å høre at du stikker innom daglig for du er hjertelig velkommen! God helg!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...