17.10.2012

Rosastekt rypebryst med kremet tranebærsaus og rosenkål med bacon.

I dag har jeg jammen meg tøffet meg med å lage en rett med ryper for første gang. Det er også første gang jeg smaker disse fuglene. Da jeg renset dem fant jeg til og med hagl, og da må jeg innrømme at denne byjenta følte seg nesten som en villmarkens kvinne. Jeg gikk til og med til det steget å lage min egen kraft av "skrottene" ved å koke dem i vann sammen med løk og gulrøtter i tre timer. Oppskriften på denne retten hentet jeg fra kokeboka "Stiansens i boks", men jeg har justert litt etter eget hjerte.



Rypene (1 rype per person = to brystfileter)
Renskjær fileten for hinner og skjær ut brystfiletene av rypene. Salte og pepper kjøttet og dryss det med finhakket timian. Stekes i smør og olje til de er brunet. Stek i ovnen ved 180 C i fem minutter. La det hvile i ti minutter.

Smørkokte rosenkål med bacon

400 g rosenkål
3 ss smør
1/2 dl vann
salt og pepper
100 g bacon
1 ss smør

Rens rosenkålen for stygge blader og kutt den i tynne skiver. Kok opp kålen sammen med vann, smør og litt salt og pepper i fem minutter. Skjær bacon i tynne skiver og stek til de er gylne. Før servering rører du inn det stekte baconet i kålen.

Kremet tranebærsaus
4 dl viltkraft
1 dl hvitvin
1 ss hvitvinseddik
2 dl kremfløte
2 ss tyttebær (eller tyttebærsyltetøy)
1 ss hakket tranebær (jeg brukte tørkede bær fra pose)
1/2 ts timian
1 ts maizena
salt og pepper

Ha kraft, hvitvin, eddik, bær, og timian i en kjele og kok ned til 2 dl. Sil reduksjonen og tilsett kremfløte. Kok opp og tilsett maizena utrørt i litt kaldt vann. Smak til med salt og pepper.

Serveres med stekte kantareller og frisk timian.

3 kommentarer:

  1. Ser helt fantastisk godt ut. Jeg har ennå tilgode å lage rype, men jeg snakket om det forleden. Fikk høre at OBS selger ryper. Hvor har du fått tak i din? Frister veldig denne oppskriften, og det flotte bildet :)

    SvarSlett
  2. Hei Elin! Kjekt å høre fra deg. Jeg kjøpte mine på en butikkkjede i Stavanger som heter Helgøe. Det kan godt være at du får tak i det på OBS eller Meny. Mine var frosne og importert fra England, så jeg har enda til gode å smake norske ryper (vet ikke hvor man får tak i det). De var veldig gode (men vær forberedt på kraftig viltsmak). Ble fornøyd med oppskriften så jeg kan anbefale at du prøver den ut. Jeg kommer til å lage dette igjen neste gang vi får gjester. Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Var nettopp på Meny og handlet. Der har de faktisk tilbud på rype. Samme merke som jeg hadde.

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...