20.10.2012

Gresskarkake med ugler og kremostglasur

Det nærmer seg halloween og det er igjen tid for ugler i mosen. De som har lest bloggen min en stund vet hvor glad jeg har blitt i disse uglene. Her er en herlig gresskarkake. Min datter var skeptisk og syntes det hørtes ekkelt ut med gresskarkake, men hun ble positivt overrasket og syntes den smakte kjempegodt. Jeg brukte gresskarpurè fra hermetikkboks (finnes i de fleste matvarebutikker med godt utvalg) og den smakte mildt og godt med et hint av nype. Men du kan godt lage denne selv ved å bake gresskaret i en god stund i ovnen og kjøre det i en blender.



Gresskarkaken
3 egg
3 dl sukker
1,5 dl olje
1 kopp gresskarpurè (Jeg jukset og brukte hermetisk. Ca en halv boks)
3 3/4 dl mel
2 ts bakepulver
1,5 ts kanel
1,5 ts vaniljesukker

Bland sammen egg og sukker og pisk til eggedosis. Tilsett resten av ingrediensene og godt sammen. Stekes på 170 C i 40 min.

Glasur
120 g kremost
40 g smør
3 dl melis
3 ts sitron/lime (saften)
2 ss  gresskarpurè

Bland det hele godt sammen. Smøres på kaken når den er avkjølt.

Uglene 
To Oreo- eller dotskjeks
4 sorte nonstop
2 orange nonstop

Del kjeksene ved å rive dem fra hverandre. Fjern smulene på den hvite glasuren med en kniv. Trykk på sort nonstop som pupill. Riv av en biter fra kjeksdelen uten glasur til å lage ører. Bruk orange nonstop som nebb.









2 kommentarer:

  1. Gresskarkaken så virkelig ut som en Angry Birds kake! ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja det har andre også sagt. Kanskje jeg må lage en virkelig Angry Birds kake en dag...

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...