29.09.2012

Lammecarrè med pestorisotto og kantareller

Lam, kantareller, pestorisotto og ovnsbakte tomater; en herlig symfoni av høstens smaker og farger. Det hele nytes med "ett" glass Amarone, og jeg er i himmelen. God helg!


Risotto:
en halv sitron (juicen)
1,5 liter kyllingkraft
1/2 løk
2 dl tørr hvitvin
120 g usaltet smør
1 ts olivenolje
4 dl arborioris
litt fersk revet parmesanost
5 ss basilikumpesto

Gi kraften og vinen og saften fra sitronen et oppkok. Sett det til sides. Smelt 60 g av smøret i en egen gryte og tilsett olivenoljen. Stek løken i et lite minutt til den er myk. Tilsett risen mens du rører konstant og la den dekkes av smøret i ett minutt. Tilsett en øse om gangen av den varme kraften. Rør til væsken er absorbert og tilsett mer væske. Fortsett med dette (ca 15 - 20 min). Dersom du går tom for væske før risen er ferdigkokt tilsetter du kokt vann. Rør inn pesto og revet parmesan til slutt. 

Helstekt Lammecarre:
Krydre med salt og pepper. Stek carreen i en panne med olje og smør på begge sider. La den hvile i 10 - 20 min. Legg carreen i en form og stekes i 20 min på 200 C. La den hvile en stund før du skjærer den opp.

Kantarellene har jeg frest raskt i en panne med olje og hakket hvitløk. Smakes til med salt og pepper.

Ovnsbakte cherrytomater: Smør en form med olivenolje. Stekes i ovnen i en time på 150 C.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...