03.09.2012

Høstfarget pastarett med sjøkreps og parmesansaus


Vi har kommet til september og selv om det føles som sommer flere steder i landet lengter jeg etter noen fargesprakende høsttegn. Det resulterte i denne fargeglade pastaretten. Hos den lokale fiskehandleren her omkring får man kjøpt sjøkreps til ti kroner stykket. Så lenge sjøkrepsen er teinefanget eller MSC-merket kan man i følge WWF spise sjøkreps med god samvittighet. 


Det første jeg gjorde var å skrelle sjøkrepsene. Dette gjør du på samme måte som du skreller reker, men fjern tarmen som ligger på ryggen ved å snitte med en skarp kniv og dra den ut (nei, fy nå løyg jeg, for mannen min gjorde dette. Jeg syns det er litt ekkelt). Til denne retten regnet jeg 5 - 6 sjøkreps per person.

Du trenger:
kokte sjøkreps (5 - 6 per pers)
kokt fullkornspasta
kantareller
orange paprika
rød paprika
physalis
rød chili
ruccola
hvitløk

Parmesansaus:
1/2 dl vann
3 ss creme fraiche
2 ss fish sauce
1/2 - 1 dl raspet parmesan
pepper
salt
raspet parmesan (ca 5 ss)

Lag parmesansausen ved å koke opp vann, fish sauce og creme fraiche. Tilsett raspet parmesan og rør det godt inn. Smak til med salt og pepper.

Stek kantarellerne i olje, salt og pepper til de er gylne. Fjern de fra panna. 
Fres chili hakket i skiver og hakket hvitløk raskt i litt olje og tilsett sjøkrepsen. Disse skal bare freses til de blir varme. Tilsett hakket paprika og physalis i pannen og gi det et lite minutt til de er varme. 

Legg kokt pasta på tallerken, hell sausen over, så innholdet i pannen og kantarellene. Dryss over finhakkede ruccolablader. Sever med en sjøkreps til pynt dersom du ønsker det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...