30.09.2012

Frityrstekte potetringer

Jeg har lenge lenge tenkt på å lage disse potetringene som jeg fant på den tøffe bloggen Spoon Fork and Bacon, og siden jeg har rester av potetmos i kjøleskapet og Matbloggsentralen har poteter som tema på ukens utfordring fikk jeg et lite spark bak til å bare kaste meg i det. Jeg har tatt meg noen kunstneriske friheter i forhold til originaloppskriften. Disse er ikke vanskelige å lage, men en må sette av tid til å la mosen kjøles ned og fryses til dagen etter. Ingen problem dersom en bare planlegger.




5 skrelte poteter
3 dl fløte (pluss, minus... prøv deg frem her)
1 fedd hvitløk
1 løk
2 dl hvetemel
1 egg
paprikakrydder
salt
pepper
nøytral olje til fritering

Dip:
2 ts hjemmelaget pesto
6 ss rømme

Finhakk løken og stek den raskt i smør til den er gyllen. Skjær potetene i biter, kok dem møre og hell av vannet. Mos potetene og tilsett fløte, løk og hakket hvitløk. Rør alt sammen. Smak til med salt og pepper. La mosen kjøle seg ned i 4 - 6 timer i kjøleskapet til den er passe tykk og fast. Hell en god del hvetemel på bordet og rull potetmosen en lang pølse slik av de blir godt dekket av mel og ikke blir klissete. Skjær pølsen i passende biter og form dem til ringer. Legges på et fat, gjerne lag på lag med matpapir imellom. Fryses til neste dag. 

Dypp de frosne løkringene i sammenvispet egg, så i mel krydret med paprikapulver, salt og pepper. Gjør dette to ganger. Her er det viktig at hele ringene er dekket godt slik at ikke fyllet tyter ut under steking. Stekes i varm olje i noen minutter til de er gylne. La dem renne av seg på kjøkkenpapir før servering. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...