24.09.2012

Bakt butternutgresskar-suppe med blomkål og chili

Denne uka har jeg bestemt meg for å spise suppe hele uka. Denne bloggen har ingen ambisjoner om å bli en slankeblogg, men jeg la på meg tre kilo i juni (Cruise) og håpet om at disse skulle gå bort av seg selv da hverdagen innhentet meg har gått i knas. Her må det tiltak til. Jeg har ingen planer om å spise kjedelige supper heller, så i dag blir det denne suppa laget av butternutgresskar som bare kostet 19,- kroner per stykk. Suppa har en varmende, indiskinspirert og søt smak og den er mettende. Jeg kunne fint servert denne til gjester, men da ville jeg tilsatt fløte eller cremè fraice. 


Du trenger:
1 butternut gresskar
1/2 blomkålhode
1/4 finhakket rød chili
3 dl kyllingkraft 
1 fedd hvitløk
1 ts garam masala (krydder)
1 ts gurkemeie
litt salt

Til pynt:
finhakket vårløk
pinjekjerner
dråper av olivenolje
finhakket chili

Del gresskaret i to på langs og skrap ut frøene med en skje. Bak i ovnen på 150 C i en halv time.
Kok blomkål i kyllingkraften til de er møre. Hell deler av kraften i et glass slik at du kan spare noe til når du skal kjøre gresskaret i blenderen. Fres finhakket chili og hvitløk i litt olje i noen sekunder. Kjør blomkål, hvitløk og chili og litt av kraften i en blender i noen minutter. Når gresskaret er ferdig bakt, skrap ut kjøttet med en skje, og kjør det i blenderen med resten av kraften. Rør alt sammen i gryta og tilsett krydder. Smak til med salt. Tilsett pynten. 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...