25.06.2012

En uke i middelhavet del 2: Italia!


Vi følger sjøveien videre til Italia. Første stopp: Livorno



Denne statuen symboliserer en av piratene som hertugen Medici av Toscana seiret over. Jeg ble helt bergtatt av denne.


Barna ble igjen på cruiset sammen med de andre voksne for å bade, så vi to fikk en kjærestetur til Livorno.
Nydelig pizza! To av disse pinup-flaskene fikk bli med hjem.





Neste dag ankom vi Romas havneby Civitavecchia som var langt mer spennende enn jeg hadde trodd. Vi fikk til og med tatt oss et bad på stranden etter litt shopping.


Og sist men ikke minst; Napoli!


Barna og meg fikk bare tid til en liten time i brennheite Napoli sentrum fordi vi valgte å ta bussen videre til Pompeii der innbyggerne ble begravd i aske fra et lavautbrudd i år 79. Byen ligger 23 km sør for Napoli. 


I bakgrunnen ser du vulkanen Vesuv som faktisk fortsatt er aktiv og blir regnet som en av verdens farligste. 


Så mye av byen Pompeii er bevart at guiden sa det tar to uker å se hele utgravingen. Det sterkeste og mest utrolige av alt var å se hvor godt menneskene er bevart. 

Mens vi andre var i Pompeii, ble mannen min igjen i Napoli for å smake på den berømte og autentiske pizza margeritha.....


... så denne har jeg altså ikke smakt. Jeg angrer på ingen måte på at jeg prioriterte Pompeii, men det er ganske bittersøtt at jeg ba han om å ta bilde av denne pizzaen. Jeg må tilbake!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...