31.05.2012

Hjemmelaget sjokoladepålegg med nøtter

Etter at jeg fant ut at de fleste ferdigkjøpte sjokoladepålegg inneholder palmeolje sluttet jeg til mine barns skuffelse å kjøpe dem. Da min datter smakte denne hjemmelagde versjonen visste jeg at den var vellykket da den riktige "mmmmmmm" lyden kom ved første bit. "Dette må du lage oftere mamma!". Yes!








Til ett glass trenger du:
200 g mandler eller hasselnøtter
100 g mørk kokesjokolade 70%
2 ss honning
3 ss solsikkeolje (tilsett mer dersom konsistensen blir for tykk)
1 ts salt


Kjør nøttene i en blender. Stopp opp av og til for å skyve ned det som blir igjen på sidene. 



Først vil du få en melete konsistens....


...og etter en stund med "blend, skru av, rør, blend, skru av, rør" får du en mer deigete konsistens. Når det har skjedd, legg sjokoladebitene i en skål og smelt den i microen kjapt. Tilsett resten av ingrediensene og blend litt til. Du kan også røre den siste delen med en gaffel. Tilpass med mer olje dersom den blir for tykk. 

Og voila!:



6 kommentarer:

  1. Klarer nesten ikke å la være å lese flere oppskrifter her jeg ;) eple på pinner, sjokoladepålegg osv........ og sunt til og med. :)))))))

    Linda&Pia

    www.onestepatthetime.blogg.no

    SvarSlett
  2. hvor lenge holder det seg? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det tør jeg ikke med sikkerhet svare på, men mitt var like godt etter en uke...

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...