05.03.2012

Kjøttboller med couscous og fetaost

Dette er en Midt-Østen inspirert rett som er enkel å lage, og den smaker himmelsk. Jeg hentet inspirasjon til denne retten fra bloggen Delicious Shots som er mitt store forbilde når det kommer til matfotografering og matstyling (hvordan får hun det til?). Jeg har justert litt på oppskriften etter egen smak, og fotografert retten etter min egen stil... 


Kjøttbollene:
1 pakke kjøttdeig av okse (karbonadedeig)
2 fedd hvitløk, finhakket
4 skiver paprika, finhakket
1 ss mel
1/2 dl vann
3 ts salt
1 ss kvernet pepper

Sausen:
1 boks tomater
2 dl kjøttkraft
1 ss spisskumin
1 ts karri
1 ss honning
2 ts salt

I tillegg trenger du persille, couscous og fetaost


Når du skal lage kjøttbollene blander du sammen alle ingrediensene i en bolle og rører det godt sammen. La det hvile i ti minutter. Form bollene med en skje dyppet i vann og stek dem i godt med smør og olje i en panne til de har en fin og brun stekeskorpe. 

Sausen lager du ved å blande sammen alle ingrediensene og lar det koke i en halv time. Tilsett gjerne kjøttbollene i sausen og la disse koke i ti minutter for å sørge for at de ikke blir rosa inni, og for å sette ekstra god smak på sausen. 

Kok couscous etter anvisning på pakken (jeg brukte en halv pakke). Strø over biter av fetaost, alt etter hvor mye du liker og pynt med persille før servering. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...