06.01.2012

Kongekrabbelasagne med spinat, hvitløk og chilli

Til denne lasagnen har jeg hentet inspirasjon fra en kongekrabbelasagne som jeg smakte på Cafè Stings hvitløksuke i fjor. Den var så god at jeg kunne ikke la være å tenke på den. Denne har jeg komponert på egenhånd. Da jeg serverte denne til mannen min i kveld sa han: " Den beste lasagnen jeg har smakt uavhengig av tid og sted". 





Til to personer trenger du:
1 stor klo kongekrabbe
100 g fersk spinat
2 fedd hvitløk
1 chilli (evt. 1/2 hvis du vil ha den mildere)
3 ss fish sauce (fra flaske)
1 løk
1/2 boks tomater
1/2 pakke ferske lasagneplater 
1,5 dl fløte
hvitost til topping
pepper




Fremgangsmåte: 


Kok en halv boks tomat i 20 min (mens du hakker grønnsakene). 


Fres spinaten i stekepanne til den blir passe bløt. Legg det på et fat. Stek finhakket hvitløk, chilli og løk i olje til løken blir myk. Legg det på et fat.






Løsne kjøttet fra kongekrabben ved å klippe løs skallet. Nyt den fantastiske lyden det lager...






Hell fløten og fiskesausen i tomatene og kok i 5 minutt. Smak deg frem til sausen er salt nok av fiskesausen. 






Vend forsiktig inn kongekrabbe og grønnsakene i sausen. Fordel lag med saus og lasagneplater som du tilpasser formen ved å klippe dem til (3 lag). Saus øverst og underst. Toppes med raspet hvitost og nykvernet pepper. Stek på 180 C i ca 20 min. 



God helg!


2 kommentarer:

  1. Dette både så og hørtes særdeles fristende ut. Kan muligens funke med vanlige krabbeklør også hvis en skal gå for budsjettvarianten?

    SvarSlett
  2. Det er bare å prøve den ut ;) Et godt poeng som jeg sikkert burde ha nevnt. Klart en kan bruke vanlig krabbe.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...